annacc.blogg.se

Fjällupdate

Kategori: Allmänt

Har det fint här på fjället. Jag börjar komma in i jobbet nu. Har precis kommit tillbaka från en ledighet då jag vart å sylarna, sååå himla najs. Tänkte gå upp på syltoppen en morgon. Dock hade jag ingen aning om hur jag skulle gå så tog rygg på ett gäng. Tänkte att följa kammen blir väl bra. Ville komma upp l h se hur det såg ut bakom berget. Efter massa klättrande på stenar kom jag slutligen upp till en topp, vilket visade sig va lillsylen. Jag satte mig däruppe och tittade ut över sjöarna i Norge, åt min matsäck och njöt i solen. Jag förstod varför jag kommit hit. Det var fjäll och berg överallt. Funderade på om jag kunde ta mig vidare till den riktiga toppen, som trots allt var dagens mål. Tittade ut över kanten och insåg att det var näst intill ett stup jag skulle nerför. Tänkte på det som hänt i Åre i veckan och kände att det alla gånger inte var värt det. Jag var dessutom ensam och ingen visste att jag hade kommit till lillsylen istället för storsylen. Tillslut hittade jag en. VÄg som kändes okej. Van raukklättrare som jag är tog jag mig över till rätt topp. Kikade ner lite på glaciären och ner mot stationen. På nerväter märkte jag hur trött jag var och hur mycket skavsår jag hade ( hade visst blöta skor efter kvällens fisketur), vägen ner var tusen gånger jobbigare än upp. Efter att ha halkat i en Bäck var jag tillbaka till stationen och satte mig i en fåtölj med en nybakt bulle i handen och tittade nöjd ut på bergen. Dagen efter var det strålande sol och jag begav mig med trötta ben och onda fötter tillbaka till storulvån, stannade flera gånger på vägen och njöt av porlande bäckar och fjällutsikt. Jobbade ett kort pass när jag kom hem. Ganska mycket folk i restaurangen,men ändå ganska kul. Idag vaknade jag och det regnade så passade bra med sovmorgon innan kvällsjobb. Jaaa, sen har jag ju varit här i tre veckor nu, så det har ju hänt massa saker. Men generellt sår det jobb som gäller och när det är ledigt går man ut på fjället så mycket som möjligt och på kvällarna har vi soffhäng. det finns massa Goa människor här och det känns som att sommaren kommer bli bra. Dock kan jag inte koma ifrån att jag saknar den riktiga sommaren med jordgubbar, sandstrand, steksol, grill och varma kvällar.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: