annacc.blogg.se

biffigt

Kategori: Allmänt

Idag gick vi upp tidigt. Vi hade en tanke att försöka gå upp till toppen. Efter en snabb fika och fix på "topstugan" gav vi oss av uppåt. Solen stekte och det syntes inte många moln på himlen. Vi knatade på och det var lite halvjobbigt att gå men när vi nått en bit upp fick vi se stora berg, feta berg, coola berg! Vi stannade och fotade en del, några av oss hade aldrig sett så stora berg (jag tex). Då var det helt klart värt det. Vi fortsatte turen och när vi kom högre upp började det blåsa. Blåsa från helvetet! Det var tillslut inga vindbtyar utan det var konstant stark vind, alltså verkligen blåsigt, flera av oss fick vita fläckar i ansiktet och Linda hävdar att hon även fick det på rumpan. Sååå vi beslutade oss för att det var dags att vända. Det vaskades en öl och vi tog av hudara och började åka ner. Till en början åkte vi tillbaka där vi gått upp men sen hittade vi en fin linje där vi kunde ägna oss åt riktig skidåkning. Det var inte någon lössnö, men det var så himla häftigt! Det var berg överallt och solen gassade. Vi fotade en del igen och hade det bara väldigt mycket easyliving på berget. Vi kom ner till vattendammar och det var vindstilla, fortfarande inte ett moln på himlen. Vi stannade och fikade (snickers) och hade det bra. Vi njöt av dagens äventyr. Vi gick i ungerfär tre timmar innan vi började åka. Trots no powder var vi alla nöjda med dagnens bergstripp! För att komma ner till vägen var vi tvugna att åka på en transportsträcka. Helt plötsligt såg vi några skidor smo stod i en snövall. Vi stannade och kollade ner¨mot dalen satt de folk i en onsen mitt ute i skogen med utsikt över floden! Det ska vi testa nästa gång! Hur som helst, när vi kom ned til vägen försökte vi få tag i en taxi, men då fick vi höra att det var tio minuters gångväg till systemet Så vi började gå. När vi kommit en bit på vägen Insåg vi att vi var tvugna att klättra. Brant uppför och benen var bra möra och kroppen tömd på energi. Det var bara att traska på, ett steg i taget, inte tänka.. Trötta och varma kom vi fram til systemet ch ett fik. Cola-snickers-banan i solen. Hoppade på bussen halvt sovandes och på hotellet plocka vi fram handduk och upp till onsen. Klockan 18.00 hade vi bokat bord på en restaurang här i byn. Kobebiff stod på menyn och jaaa, billigt var det inte. Men så himla gott! Saftigt som attans och gott vin till det. Vi var mätta kan jag säga, första gången på hela dagen. Nu är vi tillbaka hemma på hotelrummet solbrända och nöjda med dagen. Många intryck, god natt!

Hakuba

Nu var det visst ett tag sen sist! Skall inte beklaga mig över det mer utan istället berätta vad vi gör. Vi har nu förflyttat oss till Hakuba, vilket är slutdestinationen på skiddeln av resan. Hakuba har stora berg och när vi kom hit var det inte ett moln på himlen i kontrast till de vita spetsiga topparna. Härligt! Två timmar efter vår ankomst kom snöfallet och det har fortfarade inte slutat snöa (två dygn senare). Snön kom hit med en vind som också valde att stanna. Denna vind gör att alla toppliftar är stängda och vi får åka korta flacka åk i snårig skog. Men med såhär mycket snö kan det inte bli dåligt ändå!! Igår fanns det som sagt inte så många nya ställen att åka på så vi byggde en kick. En stor jävla jävel som gick rakt fram. Jag tänkte att jag skulle prova hoppa fast med lite mindre fart så jag inte flyger så långt. Typ 1½ meter var planen. Men, för det finns ett men. Jag flög ungefär 5 meter och ni kan ju räkna ut att jag inte landade, inte ståendes i alla fall. Där dog mina benhinnor som jag redan hade sjukt ont i... Hur som helst så gör det ont att ha pjäxorna på, så det blir kanske vilodag i morgon. Hotellet vi bor på har "japanesestyle" på rummen, men vi sover gott på våra madrasser.Städning ingår, hur det nu är möjligt att komma in med en dammsugare i vårt rum (mitt+killarnas), skidbussen går precis utanför dörren och det finns en onsen på översta våningen där man kan bada och titta ut över bergen. Ganska bra alltså! Första morgonen bokade vi frukost som serverades 07.30. När vi kommer ner är allt framdukat på tallrikar. På tallriken låg det äggröra, två små korvar, äppelbitar och en torkad fisk. Denna fisk gjorde den manliga delen av vårt gäng mycket upprörda, den till och med gömdes bakom någons tallrik. Den kvinnliga delen vågade smaka. Dock utan några större förtjusningar! Frukosten köps numera på Lawson och intas på rummet. Idag är det Australiens nationaldag och här kryllar det av aussies. Så ja. Ikväll kanske vi joinar deras firande med en del öl. Och neeeej, det verkar fortfarande inte fungera att dela in stycken i den här texten, ni får stå ut ändå!

Bluebird

Kategori: Allmänt

I morse var det inte ett moln på himlen så vi spände på hudarna under skidorna och begav oss uppåt. Det var varmt, varmt, varmt! Solen gassade och det kändes som en riktig vårdag. Utsikten var amazing, berg överallt, havet på ena sidan och vi såg Fuji, ganska mäktigt berg. Väl uppe började åt vi välförtjänta snickers (undrar hur många snickers det här gänget ätit under den här resan) och en hel del vatten/cola/juice.. Vi saknade ölen. På ett annat berg såg vi en varm källa som pyste ut svavel/äggmöklukt. Det märks att vi är i ett land med mycket vulkaner. När rastlöseheten slog in började vi gräva en stor snögrotta i en driva på toppen. Det grävdes och grävdes och den blev enorm, slog "Nisekobaren" med hästlängder. När vi tröttnat åkte vi solbrända nedåt mot byn. Åket var sjukt najs, lite branta partier och mjukt trots att det var lite skare på en del ställen, orört var det i alla fall! I en sluttning såg vi en serow som lunkade fram. En serow är en get-björn-ren liknande sak som bor här i bergen. Just det, jag har glömt att berätta att vi befinner oss på ett ställe som heter Myoko nu. Vi bor på ett pensionat i som i alperna typ. Duntäcken, frukost serveras kl 07.30 och sitter man inte vid bordet då ringer de upp till rummet och frågar vart man är. Vi får skjuts vart vi än ska och paret som äger stället kallar sig för mama och papa, jamen så är det typ. Vi blir kvar här i några dagar till innan vi åker mot Hakuba. I förrgår åt vi middag i byn och gick vidare till en japansk bar där vi drack varm Sake, det var helt okej gott, det blev inte sämre av att den serverades i små keramik muggar. Efter det hittade vi en mysig bar där vi köpte öl och drinkar som alla smakade grapefrukt, alltså beskt och blä. Häftigt här att det inte är så mycket turister, allt är mer som "riktiga" japan. Det är inte många här som kan engelska men alla japaner är så hjälpsamma och vill hjälpa till om få allting rätt. Jaaa, vi har det bra helt enkelt!! Vi hade en ganska häktisk/spännande/rolig tågresa hit och den kan ni läsa om på vår gemensamma blogg; http://wecameforthesnow.wordpress.com/2013/01/20/myoko/

Moiwa

Tänkte skriva rubriken "easyliving" för 711 gången för det är precis vad det är. Jag och Linda (och grabbarna) har en episk dag i Moiwa, ett skidsystem precis brevid Niseko där vi vanligtvis åker.  Har en Gopro på hjälmen (kamera), dock ser snön inte lika djup ut som den var men det var deeep :D
Se och njut, för det gör jag varje gång jag tittar på det här!!

moiwa from Linda Thedin on Vimeo.

Det måste kännas i ditt hjärta på riktigt

Kategori: Allmänt

Wiiiiiiie, var det vi sa när vi klev av liften i Moiwa skidanläggning i morse!
Ska börja från början. När jag vaknade i morse var jag svintrött och otaggad, tänkte stanna hemma och fixa istället, men när jag tittade ut snöade det för fullt!! Tagg och frukost! Vi begav oss mot Moiwa, synkade precis alla bussar rätt.  Väl framme köpte vi ett dagskort på en papperslapp som vi fick visa upp för liftvakten. I liften såg vi snösnösnösnösnööööööööö överallt!! Kastade oss ned i skogen, snö var djup, djupaste jag någonsin åkt, ca 50 cm. Det var flackt, det gick inte att svänga och skidorna fastnade, fyfan vad arg jag var! Skitskog! Menmenmen vi hittade brantare och iiiihhhhhwwwääääähhhhh pommes vad faceshots (när snön flyger upp i ansiktet) jag fick i svängarna, snön sprutade omkring oss.Det var så mjukt, så skönt att bara flyga runt. På liften och upp igen, så fortsatte dagen. Jag och Linda droppade 2 meters, med skidor som flög och jag helkroppslandade båda gångerna.. Men jag vågade i alla fall.  Solen kom fram och även om  jag och Linda råkade åka fel och fick gå tillbaka så kunde jag inte sluta le, alltså herregud, jag älsar snö, jag älskar solen, jag älskar mina skidor, jag älskar den här dagen. Eller vi har sagt hejdå till en medlem i flocken. Fredrik har åkt mot Sverige, hans knä är inte alls bra, sååå himla trist!!!
Grabbsen har åkt till Kutchan för att köpa tågbiljetter och jag och Linda sitter och peppar musik och ska snaaaart öppna en flaska vin och njuta efter den bästa skiddagen någonsin!

sunshine

Kategori: Allmänt

De flesta dagar på berget är bra, men ibland kommer en sån där dag när det är fantastiskt! En sån där dag då jag påminner mig själv om varför jag åker skidor. Idag har vi haft en riktig mysdag på berget. Solen sken och det glittrade i luften och i snön. Det var ren njutning att åka runt bland de glesa björkarna och njuta av naturen. Vi haikade båda topparna och åkte ned på baksidan, inte så mycket nysnö men vi surfade ned och jag och Linda hade fotosession. Killarna gick upp och droppade en stor hängdriva. Coolt gjort av dem. Efter lunch Skråade vi bort till samma hängdriva igen och killarna fortsatte med sitt 3-4 metersdropp och jag och Linda satsade på ett 1,5 meters, för någonstans måste man ju börja! Skitkul var det och det ska jag fortsätta med. Avslutade med en mulled wine med utsikt mot vulkanen som syntes idag. När vi kom hem startade vi ett snögrottebyggande, jag och Linda började och tillslut fick 4 pers plats i den, sen kom Gustav ut och nu får vi snart plats där inne allihopa, yeah, nya isbaren! Vi tänker att vi kanske kan få grabbarna (männen) att slita sig från sina appleprodukter.. Nu kom det lite folk hit så nu fortsätter chillet!

lättpuder

Alltså, idag kom det vi åkt hit för. Den superlätta florsockerfluffen har lagt sig i Nisekoskogarna. Äntligen!! Körde några åk från gondolen och sen haikade vi upp på toppen, orört ner och snö som flyttade på sig när man svängde. Skidorna hoppade upp och ner i svängarna och det kändes riktigt surfigt. Snön yrde precis som den ska och faceshotsen kom lite här och var. In på lunch och sen upp till toppen igen, benen var bra sega sista biten men när vi började åka var det så värt det :D Efter det släpade jag både skidor och stavar efter mig så vi åkte hem och nu är det chill en stund innan vi drar igång Dennis födelsedagsfirande!

Happyface

Kategori: Allmänt

I morgon blir det deep pow, kvällsåkningen var g-rym, snösnsnösnö! Idag har det snöat minst 30 cm så imorgon kommer det vi väntat på! Nu är det bara äta och stupa som gäller!

Snöar galet här idag! Precis när vi kom upp på berget kom solen fram och snön var fluffig, dock kände jag mig sååå trött i benen och väldigt förkyld, så jag var inte alls så tagg tyvärr.. Andra åket vågade jag hoppa på ett litet hopp, rätt kul ändå, ramlade dock... heee.. En av mina kompisar som kom efter gjorde en 360 och tappade skidan i hoppet, vilket gjorde att när han landade på foten kom den långt ned i snön och vreds runt och knät pajade. Efter några minuter insåg vi att det bara var att skicka efter skipatrol.. Jag åkte med till sjukhuset i Kutchan där de var väldigt serviceminded och vi fick en egen guide som kunde engelska, allt tog kanske två timmar så det var helt ok. Dock får han inte åka skidor på 6-8 veckor, men vi får väl se, det löser vi nog. Dumpar galet fortfarande så ikväll blir det kvällsåkning. Det är öppet till nio och det är väldigt bra lysen, så kötta ska vi!!

puderdag

Kategori: Allmänt

Fantastisk dag! I liften fick vi höra av en norrman att det inte var så mycket nysnö, så förhoppningarna var inte så höga att hitta superfina åk. Vi började med att gå upp till toppen av berget. En tur som tar ca 20 minuter och är ganska brant. Det blåste snöstorm och var svinkallt. Vi kom upp till toppen och sikten var ungeför 5 meter och när det kom vindbyar var sikten ungefär 5 cm. Synd eftersom snön var sååå himla fin! Vi höll ihop gänget till trädgränsen, sen var det kött och tagg ner i skogen. Sju happyface skid/brädåkare kom ner. Jag och Linda hade en liten "gräva i snön paus" där vi fick inspiration till att gräva en snögrotta hemma vid huset ikväll. Det krävs inga stora snöhögar för att fixa det, det räcker att gå ut i trädgården. Hur som helst, vi tog på stighudarna (första gången för några) och började gå upp igen. De var mycket roligare och lättare än jag trott ända tills det kom en brant sväng/vändning som tog 150 år att komma runt, då fick de japanska träden lära sig hela mitt ordförråd av svordomar... heeee. Även den turen var väldigt värt mödan för sen var det powpowpow och orört påvägen ner och lite fotande på det. Efterlängtad mat innan vi gav oss av mot bussen. Hade inga förväntningar på det åket alls utan tänkte typ uppkörd pist, men ikke de, utan då hittade vi ytterligare ett orört åk och yeeah nice, sjukt bra dag helt enkelt!!

bönbulle

Köpte en bulle misstänkt lik en norsk chokladbulle, har suttit och suktat efter den nu ett tag, Linda säger på skämt att det ser ut som att det är bönor i bullen. Jag öppnar förpackningen och visst fan, det var BÖNOR! Japanfail part 7

Första tiden i bilder

Kategori: Allmänt

//Flygplatsöl//gladaste bussen ever//vårt hus, vi bor på "mellanvåningen"//Hirafu by mot berget//byns brandstation//vår packning//Linda och Dennis i gondolen//Elias, jag och sonny i gondolen//

vila

Idag kör vi vilodag, kroppen behöver det efter tre dagar i pudret. Jag, Linda och Sonny var nyss ute med kamerorna och fotade och kollade runt i små butiker här i Hirafu. Soligt var det dessutom. Här i Japan finns det massa smått krimskrams som är så sött och fint. Typ sånt som är kul här, men inte lika kul hemma, roligt att titta på allt.
Igårkväll Var jag och Linda vid onsen och badade. Det är en slags varm källa som är utomhus med massa snö brevid, så när det blir för varmt kan man bara ta snö och svalka sig. Musklerna blev uppmjukade ialla fall, lite alkohol på det så vart det ännu mjukare.
Vi har startat en genemsam blogg där vi alla kan skriv, så kolla in http://wecameforthesnow.wordpress.com/ där är vi sju personer som uppdaterar så där blir det mer att läsa.

Easyliving

Kategori: Allmänt

Nu har vi haft två skiddagar! Det snöar precis hela tiden så det finns alltid snö. Mjuk och djup snö, det går liksom inte att låta bli och le ibland i svängarna, när det är orört, gles skog, solen kikar fram och det är precis lagom brant, då, då är det easyliving på hög nivå. Det är semester, vet inte om det är måndag eller lördag, spelar ingen roll, ikväll ska vi äta och dricka öl (vin) på ett mysigt ställe här i närheten. Ska berätta lite mer när jag är lite piggare :)

florsockerfluff

Efter lång tid på Sapporos flygplats med ca 3 timmars sömn de två senaste dygnen kom vi äntligen på bussen som skulle ta oss till Niseko. Första timmen var vi alla trötta och sov. När vi började närma oss Niseko blev det mer och mer snö, och mycket mer snö!! Vi satt och tittade ut genom fönstret och förväntningarna var höga. Väl framme hoppade vi ut ur bussen och var tvugna att känna på snön. Den var lätt, som att ta i florsocker, SÅ JÄVLA NAJS! Har aldrig känt sån snö förr. Dt här kommer bli så amazing, fyra meter snö ligger nu på berget och väntar på oss imorgon. Klockan är 01 här nu, har ännu inte gått och lagt mig, är lite för taggad och förväntansfull, extraenergilagret levererar! Förresten, kris med maten, var på en affär nu på kvällen och köpte frukost, allt var ogott, menmen, får lära mig att hitta saker som är bra, eller leva på sushi! Puss och godnatt från en övertaggad Anna

taggisch

Kategori: Allmänt

"This is your wakeup call, have a pleasant day". Säger tack så mycket.. Har sovit 2½ härliga timmar, men vad gör det för snart blir det puder!! Var nästa orolig över mig själv igår, jag hade ju ingen resfeber alls och var inte sådär supertaggad, men nu, nu jävlar ha tagget slagit till. Nu frukost (svensk), sen åker jag till flygplatsen och möter upp resten. Har inte räknat ut hur låg flygtiden är idag, är framme när jag är framme liksom, häftigt!!

nio timmar

Ska bli spännande att se om jag kan somna ikväll, i alla fall bra rum med skön säng. Är förvånansvärt lugn och trött ändå, trodde jag skulle skutta runt i rummet av tagg! Om nio timmar lyfter vi mot Japan, spännande :D Har inte fattat än, yyyeeeaaaah!

Puderjakt

Kategori: Allmänt

Idag börjar resan till Japan och Filippinerna. Ikväll åker jag till Arlanda sen är det låååångflyg som gäller, Stockholm- Frankfurt- Honkong- Sapporo. Har aldrig rest så långt bort förut, ska bli så spännande, har sån resfeber nu!
Planerna är Japan 3 januari- 12 Februari, Filippinerna 12 Februari-1 mars.
Packningen är i princip klar. Skidfodralet är ivägskickat.
Har lite smått "åkaiväg-ångest" kommer sakna sverige, mitt rum, familjen och idremänniskorna! Det känns skönt att ha dem att komma hem till sen.  Ska försöka skriva här så mycket som möjligt under de här två månaderna.
Drar på skidlistan på sporify och TAGGAR!